Skip navigation

Kompetence účastníků

Obecné principy pro činnost v období sucha a stavu nedostatku vody

  • Zjištění provozního stavu zdrojových a rozhodujících přepravních systémů vody – provozovatel významných užívání a provozovatel vodovodních sítí (SČVK, FVS)
  • Zjištění rozsahu deficitu a dopadů na obyvatele, zdravotnictví, sociální služby, bezpečnost, hospodářství, životní prostředí – komise pro sucho ve spolupráci s organizacemi z jednotlivých odvětví
  • Zajištění kontroly situace přímo v terénu - komise pro sucho, vodoprávní úřady ORP
  • Četnější kontrola odběrů vody – kontrola plnění povinnosti daných povoleními k nakládání s vodami a plnění opatření vydaných pro zvládání stavu nedostatku vody – komise pro sucho, vodoprávní úřady ORP
  • Prognózy vývoje – ČHMÚ, předpovědní systém HAMR
  • Priority zásobování – provozovatel významných užívání a provozovatel vodovodních sítí (SČVK, FVS), dle kategorie významnosti
  • Kontrola realizace opatření – komise pro sucho, vodoprávní úřady ORP
  • Modifikace opatření na základě dalšího vývoje situace – komise pro sucho
Ministerstvo životního prostředí ČR

Dle § 87e (2) Nadřízeným správním orgánem krajské komise pro sucho a ústřední komise pro sucho je Ministerstvo zemědělství nebo Ministerstvo životního prostředí v rozsahu působnosti svěřené jim tímto zákonem.

Dle § 87g Ústřední komisi pro sucho zřizuje vláda. Ústřední komisi pro sucho předsedá ministr zemědělství nebo ministr životního prostředí.

Dle § 87j (4) Dnem vykonatelnosti nebo účinnosti opatření ústřední komise pro sucho podle § 87k se v rozsahu v nich stanoveném pozastavuje vykonatelnost nebo účinnost opatření vydaných při stavu nedostatku vody krajskou komisí pro sucho.

Dle § 87j (5) Ústřední komisi pro sucho svolá ministr zemědělství nebo ministr životního prostředí zejména v případě, požádá-li o to předseda krajské komise pro sucho, nebo je-li stav nedostatku vody vyhlášen na území více krajů.

Dle § 87j (6) Ústřední komise pro sucho řídí a koordinuje jednotlivá opatření krajské komise pro sucho podle § 87k, která svými dopady přesahují hranice krajů, a v případě potřeby vydává opatření podle § 87k.

Mezi další kompetence Ministerstva životního prostředí ČR patří:

– kontrola a poskytování aktuálních informací od ČHMÚ (předpovědní služba pro sucho, HAMR),

– koordinace poskytování informací o opatřeních na hraničních vodách v dohodě s Ministerstvem zemědělství,

– koordinace činností komisí pro sucho více krajů,

– kontrola dodržování rozhodnutí vydaných ústřední komisí pro sucho,

– evidenční a dokumentační práce.

V plánu sucha Libereckého kraje nejsou vymezeny zdroje s vlivem přesahujícím více krajů, ani zdroje přesahující vlivem hranice ČR.

Ministerstvo zemědělství ČR

Dle § 87e (2) Nadřízeným správním orgánem krajské komise pro sucho a ústřední komise pro sucho je Ministerstvo zemědělství nebo Ministerstvo životního prostředí v rozsahu působnosti svěřené jim tímto zákonem.

Dle § 87g Ústřední komisi pro sucho zřizuje vláda. Ústřední komisi pro sucho předsedá ministr zemědělství nebo ministr životního prostředí.

Dle § 87j (4) Dnem vykonatelnosti nebo účinnosti opatření ústřední komise pro sucho podle § 87k se v rozsahu v nich stanoveném pozastavuje vykonatelnost nebo účinnost opatření vydaných při stavu nedostatku vody krajskou komisí pro sucho.

Dle § 87j (5) Ústřední komisi pro sucho svolá ministr zemědělství nebo ministr životního prostředí zejména v případě, požádá-li o to předseda krajské komise pro sucho, nebo je-li stav nedostatku vody vyhlášen na území více krajů.

Dle § 87j (6) Ústřední komise pro sucho řídí a koordinuje jednotlivá opatření krajské komise pro sucho podle § 87k, která svými dopady přesahují hranice krajů, a v případě potřeby vydává opatření podle § 87k.

V plánu sucha Libereckého kraje nejsou vymezeny zdroje s vlivem přesahujícím více krajů, ani zdroje přesahující vlivem hranice ČR.

Mezi další kompetence Ministerstva zemědělství ČR patří:

– kontrola činností správců povodí, správců vodních toků a vlastníků vodovodů pro veřejnou potřebu,

– předávání žádostí o podporu ze Správy státních hmotných rezerv v dohodě s Ministerstvem životního prostředí,

– koordinace činností komisí pro sucho více krajů,

– kontrola dodržování rozhodnutí vydaných ústřední komisí pro sucho,

– evidenční a dokumentační práce.

Komise pro sucho

Dle § 87f (1) Hejtman kraje jako zvláštní orgán kraje zřizuje krajskou komisi pro sucho a je jejím předsedou. Další členy této komise hejtman kraje jmenuje ze zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, příslušných správců povodí, Českého hydrometeorologického ústavu, Policie České republiky, hasičského záchranného sboru kraje a krajské hygienické stanice. Nachází-li se na území kraje vodní cesta dopravně významná využívaná, jmenuje hejtman kraje členem krajské komise pro sucho i zaměstnance Ministerstva dopravy.Dle § 87f (2) K jednání krajské komise pro sucho hejtman kraje přizve dotčené uživatele vody významné pro dané území uvedené v plánu pro sucho a může přizvat zejména zástupce dotčených obcí. Přizvané osoby nejsou členy krajské komise pro sucho.87j (1) Krajský úřad ve spolupráci se správci povodí vyhodnotí, zda na celém území kraje nebo jeho části hrozí nedostatek vody, a navrhne hejtmanovi kraje svolání krajské komise pro sucho. Hejtman kraje svolá krajskou komisi pro sucho, která vyhodnotí, zda je třeba vyhlásit stav nedostatku vody. Stav nedostatku vody vyhlašuje a odvolává krajská komise pro sucho; ustanovení § 25 odst. 2 a 3 správního řádu se použijí obdobně. Dnem vyvěšení na úřední desce krajského úřadu se stav nedostatku vody považuje za vyhlášený nebo odvolaný.Činnost krajské komise pro sucho se řídí § 87k vodního zákona (254/2001 Sb.)1) Krajská nebo ústřední komise pro sucho při stavu nedostatku vody vydává na dobu nezbytně nutnou opatření podle povahy věci rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy, ve kterýcha) obecné nakládání s povrchovými vodami bez náhrady upraví, omezí nebo zakáže,b) povolená nakládání s vodami bez náhrady upraví, omezí nebo zakáže,c) omezí užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu,d) uloží vlastníkovi vodního díla mimořádnou manipulaci na vodním díle nad rámec schváleného manipulačního řádu,e) nařídí vlastníkovi technického zařízení, které slouží pro odběr ze záložního zdroje vody, jeho zprovoznění, pokud je to technicky možné tak, aby bylo možné tento záložní zdroj vody využít,f) upraví minimální zůstatkový průtok nebo minimální hladinu podzemních vod stanovené v povolení k nakládání s vodami, nebo stanoví minimální zůstatkový průtok nebo minimální hladinu podzemních vod,g) nařídí vlastníkovi potřebného vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění a poskytnutí k řešení stavu nedostatku vody, pokud je to technicky možné, neboh) nařídí mimořádné sledování množství a jakosti vod.(2) Má-li opatření podle odstavce 1 formu rozhodnutí, je jeho vydání prvním úkonem v řízení. Odvolání nemá odkladný účinek. (3) Krajská komise pro sucho neprodleně informuje nadřízený správní orgán o svém svolání a opatřeních vydaných podle odstavce 1. (4) Krajská komise pro sucho musí postupovat v souladu s opatřeními vydanými ústřední komisí pro sucho. (5) Dnem odvolání stavu nedostatku vody pozbývají platnosti opatření vydaná příslušnou komisí pro sucho. (6) Krajská a ústřední komise pro sucho vede knihu činností. Do této knihy se zapisují důvody svolání komise pro sucho, důvody pro vyhlášení stavu nedostatku vody, přijatá opatření podle odstavce 1 a důvody pro odvolání stavu nedostatku vody.(7) Nezbytné náklady vynaložené na provedení opatření podle odstavce 1 písm. e) a g) hradí kraj nebo stát podle působnosti komise pro suchoMimo základní výčet kompetencí krajské komise pro sucho podle § 87k vodního zákona lze uvést další činnosti zajištěné komisí, pokud je krajskou komisí pro sucho vyhlášen stav nedostatku vody. a) Zajištění informací o stavu vodních zdrojů a požadavcích na odběry b) Informační kampaň o možném šetření vodouNávrhy opatření v kompetenci komise pro sucho jsou zaznamenány v Tabulkové části – 5.2. - Přehled vybraných významných uživatelů vody pro Liberecký kraj, návrhy opatření

Dle § 87f (1) Hejtman kraje jako zvláštní orgán kraje zřizuje krajskou komisi pro sucho a je jejím předsedou. Další členy této komise hejtman kraje jmenuje ze zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, příslušných správců povodí, Českého hydrometeorologického ústavu, Policie České republiky, hasičského záchranného sboru kraje a krajské hygienické stanice. Nachází-li se na území kraje vodní cesta dopravně významná využívaná, jmenuje hejtman kraje členem krajské komise pro sucho i zaměstnance Ministerstva dopravy.

Dle § 87f (2) K jednání krajské komise pro sucho hejtman kraje přizve dotčené uživatele vody významné pro dané území uvedené v plánu pro sucho a může přizvat zejména zástupce dotčených obcí. Přizvané osoby nejsou členy krajské komise pro sucho.

Činnost krajské komise pro sucho se řídí § 87k vodního zákona (254/2001 Sb.)

1) Krajská nebo ústřední komise pro sucho při stavu nedostatku vody vydává na dobu nezbytně nutnou opatření podle povahy věci rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy, ve kterých

a) obecné nakládání s povrchovými vodami bez náhrady upraví, omezí nebo zakáže,

b) povolená nakládání s vodami bez náhrady upraví, omezí nebo zakáže,

c) omezí užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu,

d) uloží vlastníkovi vodního díla mimořádnou manipulaci na vodním díle nad rámec schváleného manipulačního řádu,

e) nařídí vlastníkovi technického zařízení, které slouží pro odběr ze záložního zdroje vody, jeho zprovoznění, pokud je to technicky možné tak, aby bylo možné tento záložní zdroj vody využít,

f) upraví minimální zůstatkový průtok nebo minimální hladinu podzemních vod stanovené v povolení k nakládání s vodami, nebo stanoví minimální zůstatkový průtok nebo minimální hladinu podzemních vod,

g) nařídí vlastníkovi potřebného vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění a poskytnutí k řešení stavu nedostatku vody, pokud je to technicky možné, nebo

h) nařídí mimořádné sledování množství a jakosti vod.

(2) Má-li opatření podle odstavce 1 formu rozhodnutí, je jeho vydání prvním úkonem v řízení. Odvolání nemá odkladný účinek.

(3) Krajská komise pro sucho neprodleně informuje nadřízený správní orgán o svém svolání a opatřeních vydaných podle odstavce 1.

(4) Krajská komise pro sucho musí postupovat v souladu s opatřeními vydanými ústřední komisí pro sucho.

(5) Dnem odvolání stavu nedostatku vody pozbývají platnosti opatření vydaná příslušnou komisí pro sucho.

(6) Krajská a ústřední komise pro sucho vede knihu činností. Do této knihy se zapisují důvody svolání komise pro sucho, důvody pro vyhlášení stavu nedostatku vody, přijatá opatření podle odstavce 1 a důvody pro odvolání stavu nedostatku vody.

(7) Nezbytné náklady vynaložené na provedení opatření podle odstavce 1 písm. e) a g) hradí kraj nebo stát podle působnosti komise pro sucho

Mimo základní výčet kompetencí krajské komise pro sucho podle § 87k vodního zákona lze uvést další činnosti zajištěné komisí, pokud je krajskou komisí pro sucho vyhlášen stav nedostatku vody.

a) Zajištění informací o stavu vodních zdrojů a požadavcích na odběry

b) Informační kampaň o možném šetření vodou

Návrhy opatření v kompetenci komise pro sucho jsou zaznamenány v Tabulkové části – 5.2. - Přehled vybraných významných uživatelů vody pro Liberecký kraj, návrhy opatření

Krajský úřad

Krajský úřad je orgánem pro zvládání sucha až do doby vyhlášení stavu nedostatku vody. Jako takový zajišťuje přípravné činnosti a opatření. Dle § 87c (1) Plán pro sucho pořizuje a průběžně aktualizuje pro území kraje krajský úřad, a to ve spolupráci s příslušnými správci povodí a Českým hydrometeorologickým ústavem.Dle § 87c (2) Návrh plánu pro sucho a jeho aktualizace krajský úřad projedná s obecními úřady obcí s rozšířenou působností ve svém správním obvodu, krajskými úřady sousedních krajů, Policií České republiky, hasičským záchranným sborem kraje, příslušným újezdním úřadem, krajskou hygienickou stanicí, uživateli vody významnými pro území příslušného kraje, Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí. Nachází-li se na území kraje vodní cesta dopravně významná využívaná, projedná krajský úřad návrh plánu pro sucho a jeho aktualizace také s Ministerstvem dopravy a Státní plavební správou. Plán pro sucho a jeho aktualizace nesmí být v rozporu s plánem pro sucho pro území České republiky a s plány pro sucho ostatních krajů. Plán pro sucho a jeho aktualizace po schválení Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí zveřejní krajský úřad způsobem umožňujícím dálkový přístup.Další činnosti krajského úřadu v rámci problematiky sucha:a) organizační a technická příprava (KÚ, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s OÚ ORP, uživateli vody významnými pro dané území a dalšími dotčenými)Zejména je v době mimo vyhlášený stav sucha je potřeba dále rozvíjet znalostní základnu v souvislosti se sledováním MSL, u zdrojů bez známé hranice vyčerpání zdroje zpracovávat odborné posudky s cílem tyto hranice určit, a tím upřesnit stanovený MSL.b) vyhledání a příprava využití záložních zdrojů vody (KÚ ve spolupráci s OÚ ORP a VaK)c) operativní příprava záložních (mobilních) úpraven vody - prověření jejích funkčnosti (KÚ ve spolupráci s OÚ ORP a VaK, příp. hasičským záchranným sborem)d) informační kampaň e) kontrola dodržování rozhodnutí vydaných krajskou komisí pro suchof) kontrola dodržování vydaných rozhodnutí a opatření obecné povahy v rozsahu své působnosti g) kontrola dodržování platných povolení k nakládání s vodami §110 odst. 2 vodního zákona včetně dodržování stanovených minimálních zůstatkových průtoků a minimálních hladin podzemních vod, (ve spolupráci se správci povodí a správci vodních toků)dle § 4d zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv (97/1993 Sb.):Správa může na základě žádosti Ministerstva zemědělství nebo Ministerstva životního prostředí v souvislosti s vyhlášením stavu nedostatku vody poskytnout pro potřeby správního úřadu, orgánu územní samosprávy nebo hasičských záchranných sborů v nezbytném rozsahu pohotovostní zásoby formou jejich bezúplatného použití. Poskytnuté pohotovostní zásoby je příjemce povinen vrátit Správě do 60 dnů od jejich poskytnutí. Po této lhůtě je příjemce oprávněn užívat poskytnuté pohotovostní zásoby pouze na základě smlouvy uzavřené se Správou.

Krajský úřad je orgánem pro zvládání sucha až do doby vyhlášení stavu nedostatku vody. Jako takový zajišťuje přípravné činnosti a opatření.

Dle § 87c (1) Plán pro sucho pořizuje a průběžně aktualizuje pro území kraje krajský úřad, a to ve spolupráci s příslušnými správci povodí a Českým hydrometeorologickým ústavem.

Dle § 87c (2) Návrh plánu pro sucho a jeho aktualizace krajský úřad projedná s obecními úřady obcí s rozšířenou působností ve svém správním obvodu, krajskými úřady sousedních krajů, Policií České republiky, hasičským záchranným sborem kraje, příslušným újezdním úřadem, krajskou hygienickou stanicí, uživateli vody významnými pro území příslušného kraje, Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí. Nachází-li se na území kraje vodní cesta dopravně významná využívaná, projedná krajský úřad návrh plánu pro sucho a jeho aktualizace také s Ministerstvem dopravy a Státní plavební správou. Plán pro sucho a jeho aktualizace nesmí být v rozporu s plánem pro sucho pro území České republiky a s plány pro sucho ostatních krajů. Plán pro sucho a jeho aktualizace po schválení Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí zveřejní krajský úřad způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Další činnosti krajského úřadu v rámci problematiky sucha:

a) organizační a technická příprava (KÚ, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s OÚ ORP, uživateli vody významnými pro dané území a dalšími dotčenými)

Zejména je v době mimo vyhlášený stav sucha je potřeba dále rozvíjet znalostní základnu v souvislosti se sledováním MSL, u zdrojů bez známé hranice vyčerpání zdroje zpracovávat odborné posudky s cílem tyto hranice určit, a tím upřesnit stanovený MSL.

b) vyhledání a příprava využití záložních zdrojů vody (KÚ ve spolupráci s OÚ ORP a VaK)

c) operativní příprava záložních (mobilních) úpraven vody - prověření jejích funkčnosti (KÚ ve spolupráci s OÚ ORP a VaK, příp. hasičským záchranným sborem)

d) informační kampaň

e) kontrola dodržování rozhodnutí vydaných krajskou komisí pro sucho

f) kontrola dodržování vydaných rozhodnutí a opatření obecné povahy v rozsahu své působnosti

g) kontrola dodržování platných povolení k nakládání s vodami §110 odst. 2 vodního zákona včetně dodržování stanovených minimálních zůstatkových průtoků a minimálních hladin podzemních vod, (ve spolupráci se správci povodí a správci vodních toků)

dle § 4d zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv (97/1993 Sb.):

Správa může na základě žádosti Ministerstva zemědělství nebo Ministerstva životního prostředí v souvislosti s vyhlášením stavu nedostatku vody poskytnout pro potřeby správního úřadu, orgánu územní samosprávy nebo hasičských záchranných sborů v nezbytném rozsahu pohotovostní zásoby formou jejich bezúplatného použití. Poskytnuté pohotovostní zásoby je příjemce povinen vrátit Správě do 60 dnů od jejich poskytnutí. Po této lhůtě je příjemce oprávněn užívat poskytnuté pohotovostní zásoby pouze na základě smlouvy uzavřené se Správou.

Obecní úřad ORP

Dle § 87l (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poskytuje krajskému úřadu součinnost a údaje potřebné pro pořízení a aktualizaci plánu pro sucho kraje a pro činnost krajské komise pro sucho.Kompetence ORP (vodoprávních úřadů) v rámci problematiky sucha dle VZ:Dle § 6 Obecné nakládání s povrchovými vodami (4) Vodoprávní úřad může obecné nakládání s povrchovými vodami rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy bez náhrady upravit, omezit, popřípadě zakázat, vyžaduje-li to veřejný zájem, zejména dochází-li při něm k porušování povinností podle odstavce 3 nebo z důvodu bezpečnosti osob. ((3) Při obecném nakládání s povrchovými vodami se nesmí ohrožovat jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, narušovat přírodní prostředí, zhoršovat odtokové poměry, poškozovat břehy, vodní díla a zařízení, zařízení pro chov ryb a porušovat práva a právem chráněné zájmy jiných.Dle § 59 (3) Ve výjimečných případech může stavební úřad uložit nebo povolit vlastníkovi vodního díla mimořádnou manipulaci na vodním díle nad rámec schváleného manipulačního řádu. V takovém případě nevzniká vlastníkovi vodního díla povinnost náhrady oprávněnému k nakládání s vodami v tomto díle za to, že nemůže nakládat s vodami v maximálním povoleném množství a s určitými vlastnostmi.Dle § 109 Pravomoci vodoprávního úřadu při mimořádných opatřeních (1) Vyžaduje-li to veřejný zájem, zejména je-li přechodný nedostatek vody nebo je-li ohroženo zásobování obyvatelstva vodou nebo došlo-li k jednorázovému odběru pitné vody z vodovodní sítě v případech záchranných prací při mimořádných událostech, požárech a jiných živelních pohromách, zásahu Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek požární ochrany nebo ozbrojených sil České republiky, může vodoprávní úřad rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy bez náhrady upravit na dobu nezbytně nutnou povolená nakládání s vodami, popřípadě tato nakládání omezit nebo i zakázat. Tato opatření provede po projednání s dotčenými subjekty, pokud to mimořádnost situace nevylučuje. (2) Dojde-li v důsledku mimořádné situace k omezení nebo znemožnění povolených odběrů povrchové nebo podzemní vody, které vede k vážnému ohrožení veřejného zájmu, je vodoprávní úřad povinen zajistit po projednání s příslušnými orgány opatření k nápravě. Přitom může stanovit kdo, jakým způsobem a v jakém rozsahu je povinen provést opatření k zajištění náhradního odběru vody, popřípadě k jejímu dovážení. Nutné náklady spojené s uloženými opatřeními může vodoprávní úřad požadovat na tom, kdo mimořádné omezení nebo znemožnění odběrů způsobil. Obecné předpisy o odpovědnosti k náhradě škody nejsou tímto dotčeny.a) Dle § 110 (2) Vodoprávní úřady jsou povinny v rozsahu své působnosti kontrolovat, zda jsou dodržována jimi vydaná rozhodnutí a opatření obecné povahy Pozn: Zejména dodržování stanovených minimálních zůstatkových průtoků a minimálních hladin podzemních vod, (ve spolupráci se správci povodí a správci vodních toků) (3) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností kontrolují dodržování opatření obecné povahy vydaných komisemi pro sucho. Krajské úřady kontrolují dodržování rozhodnutí vydaných krajskou komisí pro sucho. Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí kontrolují dodržování rozhodnutí vydaných ústřední komisí pro sucho.Kompetence ORP (vodoprávních úřadů) v rámci problematiky sucha dle zákona o vodovodech a kanalizacích 274/2001 Sb:Dle § 15 Dodávky vody (4) Vyžaduje-li to veřejný zájem, především je-li přechodný nedostatek pitné vody, který nelze z důvodu technických kapacit nebo nedostatečných zdrojů vody nahradit, může vodoprávní úřad po projednání s obcí, vlastníkem a provozovatelem vodovodu vydat opatření obecné povahy o dočasném omezení užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu na dobu nejdéle 3 měsíců.Další činnosti ORP v rámci problematiky sucha:b) organizační a technická příprava (ve spolupráci s KÚ, MŽP, MZE uživateli vody významnými pro dané území a dalšími dotčenými subjekty)c) vyhledání a příprava využití záložních zdrojů vody (ve spolupráci s KÚ a VaK)d) operativní příprava záložních (mobilních) úpraven vody - prověření jejích funkčnosti (KÚ ve spolupráci s aVaK, příp. hasičským záchranným sborem)e) dohled nad znečišťovateli vod (ve spolupráci s ČIŽP)

Dle § 87l (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poskytuje krajskému úřadu součinnost a údaje potřebné pro pořízení a aktualizaci plánu pro sucho kraje a pro činnost krajské komise pro sucho.

Kompetence ORP (vodoprávních úřadů) v rámci problematiky sucha dle VZ:

Dle § 6 Obecné nakládání s povrchovými vodami (4) Vodoprávní úřad může obecné nakládání s povrchovými vodami rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy bez náhrady upravit, omezit, popřípadě zakázat, vyžaduje-li to veřejný zájem, zejména dochází-li při něm k porušování povinností podle odstavce 3 nebo z důvodu bezpečnosti osob. (

(3) Při obecném nakládání s povrchovými vodami se nesmí ohrožovat jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, narušovat přírodní prostředí, zhoršovat odtokové poměry, poškozovat břehy, vodní díla a zařízení, zařízení pro chov ryb a porušovat práva a právem chráněné zájmy jiných.

Dle § 59 (3) Ve výjimečných případech může stavební úřad uložit nebo povolit vlastníkovi vodního díla mimořádnou manipulaci na vodním díle nad rámec schváleného manipulačního řádu. V takovém případě nevzniká vlastníkovi vodního díla povinnost náhrady oprávněnému k nakládání s vodami v tomto díle za to, že nemůže nakládat s vodami v maximálním povoleném množství a s určitými vlastnostmi.

Dle § 109 Pravomoci vodoprávního úřadu při mimořádných opatřeních (1) Vyžaduje-li to veřejný zájem, zejména je-li přechodný nedostatek vody nebo je-li ohroženo zásobování obyvatelstva vodou nebo došlo-li k jednorázovému odběru pitné vody z vodovodní sítě v případech záchranných prací při mimořádných událostech, požárech a jiných živelních pohromách, zásahu Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek požární ochrany nebo ozbrojených sil České republiky, může vodoprávní úřad rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy bez náhrady upravit na dobu nezbytně nutnou povolená nakládání s vodami, popřípadě tato nakládání omezit nebo i zakázat. Tato opatření provede po projednání s dotčenými subjekty, pokud to mimořádnost situace nevylučuje.

(2) Dojde-li v důsledku mimořádné situace k omezení nebo znemožnění povolených odběrů povrchové nebo podzemní vody, které vede k vážnému ohrožení veřejného zájmu, je vodoprávní úřad povinen zajistit po projednání s příslušnými orgány opatření k nápravě. Přitom může stanovit kdo, jakým způsobem a v jakém rozsahu je povinen provést opatření k zajištění náhradního odběru vody, popřípadě k jejímu dovážení. Nutné náklady spojené s uloženými opatřeními může vodoprávní úřad požadovat na tom, kdo mimořádné omezení nebo znemožnění odběrů způsobil. Obecné předpisy o odpovědnosti k náhradě škody nejsou tímto dotčeny.

a) Dle § 110 (2) Vodoprávní úřady jsou povinny v rozsahu své působnosti kontrolovat, zda jsou dodržována jimi vydaná rozhodnutí a opatření obecné povahy

Pozn: Zejména dodržování stanovených minimálních zůstatkových průtoků a minimálních hladin podzemních vod, (ve spolupráci se správci povodí a správci vodních toků)

(3) Obecní úřady obcí s rozšířenou působností kontrolují dodržování opatření obecné povahy vydaných komisemi pro sucho. Krajské úřady kontrolují dodržování rozhodnutí vydaných krajskou komisí pro sucho. Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí kontrolují dodržování rozhodnutí vydaných ústřední komisí pro sucho.

Kompetence ORP (vodoprávních úřadů) v rámci problematiky sucha dle zákona o vodovodech a kanalizacích 274/2001 Sb:

Dle § 15 Dodávky vody (4) Vyžaduje-li to veřejný zájem, především je-li přechodný nedostatek pitné vody, který nelze z důvodu technických kapacit nebo nedostatečných zdrojů vody nahradit, může vodoprávní úřad po projednání s obcí, vlastníkem a provozovatelem vodovodu vydat opatření obecné povahy o dočasném omezení užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu na dobu nejdéle 3 měsíců.

Další činnosti ORP v rámci problematiky sucha:

b) organizační a technická příprava (ve spolupráci s KÚ, MŽP, MZE uživateli vody významnými pro dané území a dalšími dotčenými subjekty)

c) vyhledání a příprava využití záložních zdrojů vody (ve spolupráci s KÚ a VaK)

d) operativní příprava záložních (mobilních) úpraven vody - prověření jejích funkčnosti (KÚ ve spolupráci s aVaK, příp. hasičským záchranným sborem)

e) dohled nad znečišťovateli vod (ve spolupráci s ČIŽP)

ČHMÚ

a) Vyhodnocení stavu sucha

b) Monitoring aktuálního stavu meteorologických a hydrologických veličin

c) předpověď' dalšího vývoje situace

Správci povodí a vodních toků, vlastníci vodních děl

a) Sledování jakosti vod ve vodních tocích a nádržíchb) Poskytování informací o vodních dílech a vodních tocích komisí pro suchoc) Manipulace na vodních dílechd) Realizace technických opatřeníche) Hodnocení a monitorování stavu sucha ve spolupráci s ČHMÚ

a) Sledování jakosti vod ve vodních tocích a nádržích

b) Poskytování informací o vodních dílech a vodních tocích komisí pro sucho

c) Manipulace na vodních dílech

d) Realizace technických opatřeních

e) Hodnocení a monitorování stavu sucha ve spolupráci s ČHMÚ

Vlastníci vodovodů pro veřejnou potřebu

Dle § 87k (1) VZ krajská komise pro sucho při stavu nedostatku vody:e) nařídí vlastníkovi technického zařízení, které slouží pro odběr ze záložního zdroje vody, jeho zprovoznění, pokud je to technicky možné tak, aby bylo možné tento záložní zdroj vody využít,g) nařídí vlastníkovi potřebného vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění a poskytnutí k řešení stavu nedostatku vody, pokud je to technicky možné, neboh) nařídí mimořádné sledování množství a jakosti vod.Vlastníci vodovodů pro veřejnou potřebu

Dle § 87k (1) VZ krajská komise pro sucho při stavu nedostatku vody:

e) nařídí vlastníkovi technického zařízení, které slouží pro odběr ze záložního zdroje vody, jeho zprovoznění, pokud je to technicky možné tak, aby bylo možné tento záložní zdroj vody využít,

g) nařídí vlastníkovi potřebného vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění a poskytnutí k řešení stavu nedostatku vody, pokud je to technicky možné, nebo

h) nařídí mimořádné sledování množství a jakosti vod.

Další činnosti a opatření

Další činnosti a opatření zahrnují zejména:

a) Monitoring stavu zdrojů povrchových a podzemních vod (zejména MSL) a velikosti odběrů, hodnocení vývoje a předávání informací komisi pro sucho v dohodnutých intervalech

b) Předání informací orgánům pro sucho v případě dosažení MSL

c) Návrh a realizace opatření ve vodovodních sítích

d) vyhledání a příprava využití záložních zdrojů vody (ve spolupráci s KÚ a OÚ ORP )

e) operativní příprava záložních (mobilních) úpraven vody - prověření jejích funkčnosti (ve spolupráci s KÚ a OÚ ORP, příp. hasičským záchranným sborem)

Provozovatel vodovodů pro veřejnou potřebu

Dle zákona o vodovodech a kanalizacích § 9 :Dle § 9 (5) Provozovatel je oprávněn přerušit nebo omezit dodávku vody nebo odvádění odpadních vod bez předchozího upozornění jen v případech živelní pohromy, při havárii vodovodu nebo kanalizace, vodovodní přípojky nebo kanalizační přípojky nebo při možném ohrožení zdraví lidí nebo majetku. Provozovatel je oprávněn přerušit nebo omezit dodávku vody bez předchozího upozornění také v případě, kdy je mu při stavu nedostatku vody vyhlášeném podle zvláštního právního předpisu příslušným orgánem upraveno, omezeno nebo zakázáno nakládání s vodami. Přerušení nebo omezení dodávky vody je provozovatel povinen bezprostředně oznámit územně příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví, vodoprávnímu úřadu, nemocnicím, operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje a dotčeným obcím. Tato povinnost se nevztahuje na přerušení nebo omezení dodávky vody pouze havárií vodovodní přípojky.

Dle zákona o vodovodech a kanalizacích § 9 :

Dle § 9 (5) Provozovatel je oprávněn přerušit nebo omezit dodávku vody nebo odvádění odpadních vod bez předchozího upozornění jen v případech živelní pohromy, při havárii vodovodu nebo kanalizace, vodovodní přípojky nebo kanalizační přípojky nebo při možném ohrožení zdraví lidí nebo majetku. Provozovatel je oprávněn přerušit nebo omezit dodávku vody bez předchozího upozornění také v případě, kdy je mu při stavu nedostatku vody vyhlášeném podle zvláštního právního předpisu příslušným orgánem upraveno, omezeno nebo zakázáno nakládání s vodami. Přerušení nebo omezení dodávky vody je provozovatel povinen bezprostředně oznámit územně příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví, vodoprávnímu úřadu, nemocnicím, operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje a dotčeným obcím. Tato povinnost se nevztahuje na přerušení nebo omezení dodávky vody pouze havárií vodovodní přípojky.

Krajská hygienická stanice

a) Hygienický dohled nad jakostí vod (např. mimořádné odběry na koupacích místech nebo odběratelů z vodovodu pro veřejnou potřebu)b) Prevence epidemií v souvislosti se suchem

a) Hygienický dohled nad jakostí vod (např. mimořádné odběry na koupacích místech nebo odběratelů z vodovodu pro veřejnou potřebu)

b) Prevence epidemií v souvislosti se suchem